Hjärtfokusering

ur boken Finn din inre styrka av Sanna Ehdin

Ett bra sätt att träna sin förmåga att “vara i hjärtat” är att vara med barn och hundar – för de känner skillnaden. De vet när du är i hjärtat och helt närvarande i dig själv. Pröva och se vad som händer i din omgivning.
En god djup sömn, helst åtta timmar per natt, är också viktigt för att det omedvetna ska fungera väl. Var elfte månad har cellerna bytts ut och du har en helt ny kropp. Du kan se till att ge dig själv en väldigt bra kropp!

Träna hjärtfokusering

Hjärtats kapacitet är underskattad. Det är ett gigantiskt kraftcentrum med en uteffekt på 2,5 watt, som koordinerar funktioner i kroppen. En jämn och harmonisk hjärtrytm leder till ökad ordning och balans i nervsystemet. Pröva denna övning och gör den när du känner dig stressad, frustrerad , ängslig eller orolig.

*  Stanna upp, andas lugnt och iaktta dina känslor “utifrån”.
*  Slappna av och flytta din uppmärksamhet till ditt hjärta.
Låtsas som om du andas genom hjärtat och behåll ditt fokus
kring hjärtat en kort stund.
*  Tänk nu på något glädjande, ett tillfälle när du kände dig
stark och glad och stanna kvar i den känslan ett par minuter.
*  Låt denna känsla sprida sig ut i kroppen, likt en sol
som strålar från hjärtat, så att känslan når ut till alla celler
– ut i bålen, armarna, huvudet och benen.
Vila i detta ett par minuter.
*  Lyft sedan fram den situation eller person som fick dig ur balans
och fråga ditt hjärta vad du behöver göra.
*  Lyssna på svaret och tacka hjärtat för hjälpen.

Rekommendation: Träna hjärtfokusering ofta – helst varje dag!

Studier visar att hjärtrytmen direkt påverkar hjärnans prestationsförmåga. Det verkar som om kaos i hjärtrytmen påverkar hjärnans funktion negativt. Vid koherens dvs. samstämmighet eller harmoni mellan hjärtats och hjärnans funktioner minskar obalansen i autonoma nervsystemet och därmed i hela vår fysiologi. Våra tankar blir klarare, immunsystemet fungerar bättre, stresshormonet kortisol minskar, nedstämdhet, ilska och oro avtar.
Vi mår helt enkelt bättre och blir friskare. Vi får lättare att samarbeta och presterar mer.  

 

Stress och sex

Stress påverkar sexlivet

 

 

 

 

Travelspec.se