Tips på hur du får en mer tacksam hållning till livet

Robert Emmons, expert på positiv psykologi, och författare till boken Thanks!: How Practicing Gratitude Can Make You Happier (141 kr, bokus.com), menar att personer som visar tacksamhet tenderar att vara både mer optimistiska och mer hälsosamma än de som inte gör det. Tacksamhet kan minska oro och deppighet, göra oss mer nöjda i relationer och till och med vara bra för sömnen (”Räkna upp sådant du är tacksam för, istället för att räkna får”, säger Emmons). Det sprider också god karma: om vi visar tacksamhet gentemot andra är det mer troligt att de å sin sida blir mer generösa. Om du ännu inte är övertygad kan du alltid testa våra tips här nedan för hur du kan bli mer tacksam.

1. Dela med dig av dina positiva känslor
Tala om för någon som du kanske har lite svårt för hur mycket du trots allt värderar honom eller henne, oavsett om det handlar om den där kollegan som alltid nedvärderar dig eller en klängig kompis. Precisera dig – ge tre anledningar till varför du uppskattar honom eller henne. Det kan handla om att du uppskattar deras flit, deras lättsamma attityd eller till och med deras dåliga skämt. Tacksamhet stärker vänskapsband och visar att en person betyder mer för dig än vad de kanske insett.

2. Säg det högt
Berätta om dina planer på att bli mer tacksam. Dela saker som du är tacksam för på sociala medier. Med tiden kommer du att märka att du har en ljusare syn på tillvaron och att det kanske smittar av sig till dina vänner.

3. Gör din inre röst mer tacksam
Alla har en inre monolog på gång och vi svarar ofta på den på ett subtilt sätt. Om din inre röst är deppig och negativ kommer du att bli på sämre humör. Ansträng dig för att ge den där inre rösten en mer uppskattande ton för att lyfta humöret, med bättre handlingar och interaktioner med andra som följd.

4. Använd dig av visuella påminnelser
Sätt upp en lapp med sådant du är tacksam för på spegeln för att få en bra start på dagen. Eller testa en tacksamhetsapp till telefonen – vi gillar Gratitude Journal. Där kan du lägga in saker som du är tacksam för och du kan både dela dem och göra bildspel om du behöver en påminnelse om hur bra livet faktiskt är.

5. Tacka alla
Försök att innerligt tacka alla som gör någonting för dig, oavsett hur litet – från att någon släpper fram dig i trafiken till en kollega som hämtar en kopp kaffe åt dig.

6. Skriv ett brev
Ett väldigt kraftfullt sätt att praktisera tacksamhet på är att skriva ett brev till någon som gjort skillnad i ditt liv. Det är en idé som Martin Seligman, expert på positiv psykologi och författare till Flourish (188 kr, bokus.com) lanserat. Gå in på detaljer; beskriv hur personen i fråga har förändrat ditt liv och på vilket sätt. Därefter överlämnar du brevet personligen, utan att först tala om att du kommer. Läs brevet för personen. Seligman lovar att du kommer att få en ordentlig kick.

7. Skaffa en tacksamhetskompis
Detta kan hjälpa dig att hålla igång tacksamhetstänket tills det blivit en god vana. Hitta någon annan som vill praktisera tacksamhet – ni kan exempelvis göra tacksamhetslistor och skicka dem till varandra varje vecka. Att se någon annans lista kan hjälpa dig att bli ännu mer tacksam.

 

AV: Charlotte Haigh MacNeil och Ola Karlsson (tidningen Hälsa)

 

Travelspec.se