20 sätt att bli lycklig

1. Spela spel (inte på din mobil!). Samla familjen, bjud in vännerna till en “spela-spel-kväll”! Trevligt sällskap och tävlande på skoj garanterar nästan säkert en underhållande stund med glada skratt.

2. Le. Känner du dig nere, le! Det inte bara smittar, utan när du ler hjälper det till att lätta på stress, göra dig på bättre humör och frigöra endorfinerna i din kropp.

3. Ta en promenad. När något inte går som du har tänkt dig – hemma eller på jobbet – gå ut och ta en promenad. Det behöver inte vara en lång promenad, utan bara en liten snabbis, så att du får en nya frisk luft och kan rensa huvudet.

4. Ring en vän. (SMSa inte! Ring!) Att ringa en nära vän är ett bra sätt att kunna ventilera dina bekymmer och få råd från någon som du litar på.

5. Prova något nytt. Ändra på något. T ex ta en ny väg till jobbet, handla i en ny butik, byt gym eller gå till ett nytt matställe.

6. Unplug. Lugna ditt sinne genom att stänga av mobil och internet så du kan slippa sociala media för en stund.

7. Sjung (högt!) Du kan sjunga i duschen, i bilen, överallt egentligen. Du kommer att må bättre – med eller utan skivkontrakt!

8. Ideellt arbete. Inget går upp mot den känsla av tillfredställelse som man får genom att hjälpa andra.

9. Gör en “tacksamhetslista”. Det är så lätt att fokusera på det som är negativt och på saker man inte har. Du får en snabboost av humöret genom att skriva ner alla de saker du har att vara tacksam för, stora som små. Du kommer att bli förvånad över hur lång listan kan bli …

10. Ät dig glad! T ex favabönor, som innehåller höga koncentrationer av dopamin, ett ämne som gör dig glad och motverkar depression.

11. Träning och yoga är bra för både kropp och själ. Här får du ett effektivt 10-minuterspass, som gör dig gladare.

12. Ta ledigt. Det är kanske just det du behöver. Hellre än att planera en semester, ta dig tid att upptäcka det som finns i din närhet. Att besöka nya ställen på hemmaplan kan vara just det du behöver för att ladda om och uppskatta det du har omkring dig.

13. Sätt igång! Go for it! Istället för att känna att något är för stort för att orka med, ta ett litet steg i rätt riktning – nu! Bara vetskapen att du är på väg åt rätt håll kommer att göra dig glad.

14. Ha kul i köket. Även om du inte är någon mästare i köket, koppla av genom att experimentera med nya ingredienser och pröva nya recept. Det finns massor med tips och recept att hitta på nätet.

15. Meditera. Meditation är ett fantastiskt sätt för att varva ner och stärka bandet mellan själ och kropp. Dessutom är det gratis!

16. Ge komplimanger. Ge någon ett varmt leende och en äkta komplimang.

17. Röj! Rensa din arbetsplats och ditt hem från skräp och bråte, som faktiskt tynger ned. Du kommer att känna dig lättad och får ett nytt avstamp för framtida projekt.

18. Lev i nuet. Hellre än att försöka detaljstyra framtiden och älta det som varit, lev i nuet genom att bara vara.

19. Ta en vilopaus. Om du inte kan befria dig från jobbiga tankar, ladda om med en power nap. En kort tupplur ger din kropp vila och du kommer att kunna se på saker och ting på nytt sätt när du vaknar.

20. Allt är bra. Kom ihåg: allt kommer alltid att bli bra till slut.

 

 

 

 

Travelspec.se