Power Breathing – Stressupplösaren

Stress uppstår när sinnet tror att du är utsatt för något slags fara – fysisk eller känslomässig. Detta sker när sinnet tror att du inte har förmågan att snabbt hantera nödsituationen. Kroppen frisätter adrenalin i blodomloppet för att ge dig mer energi. Det här kallas för “fly eller fäkta-reaktionen”.

Också i vårt moderna samhälle är det olyckligtvis så att adrenalinutsöndringen är fysisk, och den måste användas till fysisk aktivitet. Om du inte förbrukar adrenalinet genom att fly eller fäkta stannar det kvar i din kropp och skapar spänningar och negativa känslor. För mycket och för långvarig stress kan göra oss så spända och utmattade att vi inte klarar att möta de krav som ställs på oss i vårt dagliga liv med den balans och de klara tankar vi behöver. Vi blir spända, trötta och irriterade utan att förstå varför.

Stressupplösaren är tänkt att ta bara 10 sekunder att göra, men du kan naturligtvis alltid göra den längre. På bra tio sekunder kan du må lika bra som efter 30-60 minuters ansträngande fysisk träning, djupandning eller meditation.

När du gör stressupplösaren använder du en andningsteknik som kallas för kraftandning (power breathing). Det är kraftandningen i stressupplösaren som gör att du kan bryta stresscykeln och på bara några sekunder känna dig ungefär som du hade gjort efter 20 minuter av en kombination av kraftig fysisk ansträngning och meditation.

Använd power breathing – stressupplösaren steg för steg

Previous post:

Next post:

Travelspec.se