Fördelar med att träna

1. Ökad sexlust
Träning kickar igång våra hormoner. Testosteronet ökar, endorfinerna går på högvarv och stressnivåerna sjunker vilket får oss att vi blir piggare och känna en större längtan efter sexuell stimulans. Snacka om träningspepp!

2. Färre sjukdomar
Cancer, hjärt- kärlsjukdomar, diabetes… Listan kan göras lång på så kallade livsstilssjukdomar. Rådet som alla läkare ger för ett friskt och långt liv? Regelbundenmotion. (Länk: Ta hand om ditt hjärta)

Läs mer: 10 sätt att hålla ditt hjärta friskt

3. Högre lön
Studier visar att de personer som rör på sig regelbundet tjänar i snitt nio procent mer i månaden än andra som är mindre aktiva.

4. Bättre sömn
Väldigt mycket av våra liv handlar om allt som snurrar i skallen. Efter en dag är man ofta helt slut, men det gäller att trötta ut kroppen rejält för att verkligen kunna slappna av och sova gott. Ta en runda, boka ett pass – du märker snabbt att träningen också skänker dig en godare natts sömn.

Läs mer: 8 smarta knep mot sömnlöshet

5. Snabbare återhämtning
En kul kväll som blev lite sen? Huvudet känns kanske tungt, men din träning att hjälpa kroppen att på kortare tid göra sig av med gifter och slaggprodukter.

Läs mer: 8 grönsaker som detoxar

6. Sunda relationer
Kvällar på soffan är klart mysiga. Men år ut och år in? Nja.

Studier visar att de par som hittar på saker, tränar ihop eller på var sitt håll och håller sig aktiva i vardagen är de par som också känner sig mest tillfreds och nöjd med sin relation.

7. Hy som en 20-åring
Visst kan man få intrycket av att sundheten lyser kring somliga personer? Det kan finnas stöd för att det faktiskt stämmer. En amerikansk studie visar att 40-åringar som tränar (minst tre svettiga timmar i veckan) faktiskt har nästan lika fin hy som personer i 20-årsåldern.

8. Gladare tillvaro
Grunden till en positiv inställning stavas endorfiner. Det är helt enkelt kroppens eget lyckohormon och det kickar igång när vi rör på oss. Så upp och hoppa!

Källa: Femina

Travelspec.se