LCHF – Njutmetoden

Livsmedelsföretagen försöker tillverka något välsmakande som fyller magen, dämpar hungern och ger viktnedgång, om det behövs. Men det finns redan något som fungerar så. Det kallas riktig mat. Idag rekommenderas inte riktig mat för att bli smalare, idag rekommenderas lightprodukter, pulver, piller och magkirurgi. Tänk om allt detta baseras på ett misstag!? Tänk om hela mångmiljardindustrin är på väg att krascha!?

Mer kolhydrater – mer insulin – mer fetma. Det sambandet är nyckeln till vanlig övervikt.

Insulin lagrar in fett i fettcellerna och låser fast det. Om insulinnivåerna i blodet är höga, sitter dina fettreserver fast och ökar gärna i storlek. Mängden insulin i ditt blod kan i längden avgöra din fettvikt. Kolhydrater och insulin gör dig hungrigare. För mycket insulin får dig att äta mer än du behöver.

I den nya världsbilden vänds allt upp och ner: Du går inte upp i vikt för att du äter för många kalorier. Sambandet finns där, men orsaken är den motsatta: Du äter för många kalorier för att du går upp i vikt!!

Förklaringen: Fetma är överdrivet stora fettlager. Det beror på en felreglering av fettcellerna, som fått dem att växa för mycket. Fettcellerna har tidigare betraktats som passiva behållare där överskott på mat lagras. Det stämmer inte – fetcellerna är aktiva. När de suger i sig näring går du upp i fettvikt. De suger näringen ur blodet och du blir hungrigare och äter mer. Det är insulinets effekt. Motstånd mot sådan hunger är självplågeri. Man kan inte långsiktigt vinna slaget mot hungern, för den kommer alltid tillbaka. Men du behöver inte kämpa mot. Det finns ett bättre sätt!

Kanske känner du någon som gått ner i vikt på lågkolhydratkost. De berättar alltid samma sak. Plötsligt försvann sötsuget. Plötsligt blev de mätta länge. Nu kan vi förstå vad som hände:

Ett sjukligt högt insulin normaliserades. Fettcellerna kunde sedan släppa på sina lager av näring, fylla blodet med lagrad energi.

Njutmetoden har varit känd i hundratals år. Den franske kocken Brillat-Savarin gav 1825 ut boken ”Smakens fysiologi”, en av världens mest berömda böcker om mat. I den beskriver han vad feta personer äter. Han hade hört dem berätta det ofta. Han var säker på sin sak. Det var samma saker då som nu: bröd, ris, potatis, kakor och sötsaker. Det var okänt då, men just den maten blir till socker i magen. Det höjer blodsockret och insulinet. Fettcellerna lyder insulinet och lagrar fett.

I decennier har bantare i västvärlden rekommenderats fettsnål kost av två skäl: Fett troddes vara farligt, och fett innehåller många kalorier per gram. Det fanns dock inga bevis för att metoden var bra för vikten. Modern forskning pekar åt ett annat håll. De som tidigare rekommenderat fettsnålt för vikten är i full reträtt.

Det finns över ett tjugotal jämförande studier mellan lågkolhydratkost och fett/kalorisnål kost gjorda på 2000-talet. Resultaten pekar tydligt åt ett håll. I bästa fall har fettsnålt lyckats uppnå oavgjort. Men gång på gång har resultatet varit helt klart. Lågkolhydratkost har vunnit tio klara segrar. Fettsnålt har inte vunnit någon.

Resultat:
Lågkolhydratkost gav sammantaget mest viktnedgång, bäst blodfetter, bäst blodtryck och färre avhopp. Fettsnålt var sämst i test.

Hur kan vissa professorer fortfarande säga att det inte spelar någon roll för vikten vad man äter, när studie efter studie visar motsatsen?

Den enklaste förklaringen är att de inte hunnit läsa dessa nya studier. Eller så är de alltför fast i den gamla världsbilden för att kunna ta till sig något annat. Kanske litar de för mycket på sin karta för att notera verkligheten. I värsta fall är förklaringen en annan – kanske är det för pinsamt att ändra sig för mycket för snabbt?

För en friskare framtid:

Steg 1

Släpp den föråldrade rädslan för naturligt fett och kolesterol.
Det kan ibland räcka. Det finns inga skäl att vara rädd för att äta kött (i måttliga mängder), fisk, smör och ägg. Ju mer sådan mat du äter, desto mättare blir du.
Lägg till ovanjordsgrönsaker, så mycket du vill. Var försiktigare med rotsaker och potatis, eftersom de innehåller stärkelse.

 Steg 2

Städa bort allt onödigt socker. Nästan allt socker är onödigt – du behöver inte ett enda gram. Är du redan smal och frisk, räcker detta ofta för att må bättre och lättare fortsätta att hålla dig frisk.  Har du en mindre övervikt brukar den försvinna. Och dina tänder kommer att tacka dig.

Steg 3 

För de som har problem med vikten, blodsockret, magen – eller vill prova ändå – minska  på stärkelsen! När du äter mer riktig mat kommer du automatiskt att äta mindre potatis, pasta, ris och bröd, eftersom du blir mättare. Delvis kommer alltså minskningen av sig själv. Men du kan tjäna på att medvetet försöka äta så lite stärkelsemat som möjligt – hitta den nivå du trivs med! Särskilt om du är diabetiker, vill gå ner i vikt eller har ett besvärande sötsug tjänar du på att minska intaget. I första hand är det klokt att undvika det vita mjölet, vanligt bröd och pasta.

 

Ovanstående text är utdrag ur boken ”Matrevolutionen” av kostdoktorn Andreas Eenfeldt.

 

Snabbkurs i kolesterol

Åderförkalkningen minskade med LCHF-kosten

 

Blev du intresserad och vill läsa mer, kan du också hitta aktuell information på websidorna:

www.kostdoktorn.se

www.annikadahlqvist.com

 

KOKOSOLJA – RENA MIRAKELMEDICINEN!

 

Travelspec.se